HOME UQ NTNU OM MEG

Nau mai haere ki Aotearoa

"Nau mai haere ki Aotearoa" betyr "Velkommen til New Zealand" p maori - ett av de to offisielle sprkene i New Zealand.

15. januar, tidlig p morgningen reiste alle fire til New Zealand. Frste destinasjon var Auckland, som er blant de 3 strste byene i New Zealand og er den byen med flest vulkaner - totalt 53 vulkaner. Alle er riktignok sovende.

Flyturen til et nytt land tok litt over 3 timer, noe som ga oss nok tid til se p film. Jeg s "The Giver" p flyet over, og tok meg en liten dupp. Etter en liten dupp fikk vi servert mat p flyet. Jeg valgte kyllingpai og klarte selvflgelig sle litt p cardiganen min. Jeg la den i sekken, men det lukta ganske kraftig av den. Ikke rart sporhunden p flyplassen markerte seg p meg. Det er ikke lov ha med noe mat inn i New Zealand, og den kunne sikkert lukte griseriet av kyllingpai som oste fra sekken min. Jeg mtte henge den opp p rommet nr vi kom frem til hostelet for lufte den. Det luktet noe grusomt av den, og det var ikke mye jeg hadde slt.

For komme oss inn til Auckland tok vi taxi til hostelet. Jucy het hostelet, og det gikk i mye limegrnt og lilla. Vi sjekket inn og lste oss inn i rommene vre i kjelleren. Det lukta veldig som gammel jordkjeller, men det var koselig nok for 2 netter. Etter ha satt fra oss bagasjen tok vi turen innom selskapet vi skulle reise rundt i New Zealand med - Kiwi Experience. Vi hadde tenkt endre litt p ruta vr, men det var ikke mulig. Alt var helt fullt. Dermed endte vi opp med standardturen. Jeg og Fredrik hadde lyst til finne p litt morsomme ting nr vi frst var p ferie, og kjpte derfor add-on pakka til Nordya. Etter at vi hadde ftt ordnet opp i alt og vi hadde ftt avgangstiden vr og adressen for hvor vi skulle plukkes opp (utenfor kontoret deres) tok vi turen til matbutikken for handle inn til taco-middag. Alltid en klassiker!

Nr oppvasken var tatt og vi hadde blitt litt underholdt av en liten, men veldig ivrig, danser, tok vi oss turen ned til havna. I samme slengen kjpte vi ogs SIM-kort slik at vi kunne ringe/tekste hverandre og ha tilgang til 3G. N var vi nesten ordentlige kiwier. Vi klarte ogs f kontakt med Tina, ei jente vi kjenner fra Norge som er p utveksling i Auckland, og avtalte at vi skulle mtes neste dag.

Etter en god natts svn vknet vi for frste gang opp i New Zealand. Etter frokost mtte vi Tina utenfor hostelet. Hun tok oss med til Mount Eden som er en av de mange sovende vulkanene i Auckland. Her fikk vi en klar utsikt over alle bergene rundt i byen, nesten hver av dem var en vulkan i dvale.

Tina tok oss med til byen der vi fant en koselig caf hvor vi spiste en stor lunsj. Alle tok seg en burger av ulikt salg. Min var med avocado og kylling cajun. Det smakte veldig godt!

Etter et mektig mltid fikk vi se et fly lette fra havna. Det lettet fra vannet! Det er noe av det kuleste jeg har sett p lenge, i tillegg var det ogs frste gangen jeg s det.

Det hadde vrt en lang dag, og Tina ville slappe av litt. Vi fire benyttet muligheten til ta bten til Devonport. Her tok vi turen til et gammelt fort.Fra dette fortet fikk vi en kjempefin utsikt til Rangitoto, den strste av de sovende vulkanene. Vi s ogs p noen i hangglidere. De s ut som store sommerfugler der de l i noe som lignet p en sovepose. Vi l p gresset og dset av litt og nt ferien. Vi fulgte samtidig med p klokka, for vi hadde avtalt mte Tina for sjekke ut et mat-marked og mtte srge for at vi ikke mistet bten tilbake til havna hvor vi skulle mte henne.

Mat-markedet hadde mange deilige retter by p. Det var mange boder med ulik mat. Kene var veldig lange, men vi endte opp med noe slags kjtt jeg ikke husker hva heter som var laget etter tradisjonsrike oppskrifter fra maoriene. Mannen i boden fortalte meg at hemmeligheten var at han kokte kjttet i en blanding med eplejuice, vann og kraft. Det var utrolig mrt!

Etter en lang dag, bestemte vi oss for avslutte med en dessert. Vi hadde kvelden fr gtt forbi en caf som s veldig koselig ut, men de skulle stenge nr vi var der da. Denne gangen lot vi ikke muligheten gli unna. Vi bestilte dagens dessert, og vi ble ikke skuffa. Det var helt fantastisk! Vi fikk servert en sjokolade musse med cappuccino sorb. Noe av det herligste jeg har spist, spesielt isen! Vi bestilte ogs litt te som kom ble servert i tekanner. Det kan n nevnes at det var et skilt av hatten til den gale hattemakeren i Alice i Eventyrland over inngangspartiet. Det ble med ett som et lite teselskap, eller en feiring av at alle hadde u-bursdag!

Da teselskapet var over, ble vi med hjem til Tina for et lite snarbesk. Da fikk vi se at hun hadde et veldig spesielt talent! Jeg viste ikke at hun var s vanvittig flink til tegne! Jeg kan bare si n ting: imponerende!

Vi gikk tilbake til hostelet i tussende mrket og krp under dyna. Neste morgen skulle busseventyret begynne for meg og Fredrik. Victoria og Marius skulle ha en ekstra dag i Auckland.

Kiwi Experience, vis oss New Zealand - n skal vi finne hobbiter!

Ingen sommerfugler

Anja Beate

21, Nes i Akershus

Jeg er p utveksling i Australia, nrmere bestemt Brisbane. Her skal jeg bo i ett r mens jeg studerer ved UQ. Opprinnelig studerer jeg Energi og Milj ved NTNU i Trondheim.