HOME UQ NTNU OM MEG

Kiwi ekspedisjonen begynner

Lrdag 17. januar begynte den 17 dager lange turen til meg og Fredrik med Kiwi experience. Den begynte ikke s bra som vi hadde hpet. Vi fikk heldigvis sitte ved siden av hverandre, men plassen vr var bussens drittplass. Vi satt i de setene som mtte trekkes til side, eller dyttes fram, hver gang bakdra p bussen ble pnet. Det var ikke alle som var like tlmodige, s det var ikke alltid vi rakk det. Denne plassen hadde vi bare i noen dager, for vi lrte fort at vi mtte komme oss p bussen tidlig om morgningen for f bra plass.

Frste stedet vi reiste til var Hot Water Beach. Her fikk jeg og Fredrik et dobbelt rom til prisen av enkeltrom siden lista der man skreiv seg opp p rom hadde klart unng oss p veien til Holiday Park. Ikke langt fra overnattingsstedet var Cathedral Cove. Dette var en nydelig strand med en slags bue til en ny strand. Vi holdt oss bare p den ene siden pga tidevannet og nt sola s lenge vi kunne. Det var ikke kjempevarmt vann, men vi bet de skandinaviske tennene sammen og lot som om det var det varmeste vannet vi hadde kjent p lenge. Det var ogs kjempefin natur, og et type landskap vi ikke hadde sett fr p veien ned til stranda.

Etter ha laget oss en middag bestende av spagetti og prvd bli kjent med nye ansikter, gikk vi ned til stranda i tussmrket med spade for finne oss et sted grave hull. Det er nemlig en strand rett opp en vulkanskvarmekilde - s nr vannet trekker seg tilbake kan man kjenne denne varmen under beina. Noen plasser p sanden var det s varmt at vi nesten brant oss under beina. Vi var forberedt p lage oss et lite boblebad, men det gikk dessverre ikke som nsket. Vi hadde alle p "gravelaget" p oss badety, men ingen av oss fikk brukt det den kvelden. Vi endte med g tilbake med hale mellom beina og tok en varm dusj fr de andre kom tilbake.

Neste morgen var det nok en dag med nye muligheter. 18. januar reiste vi videre til Waitomo. P veien til Waitomo hadde vi en liten dopause ved en gammel gullgruve. Vi stoppet ogs i Paeroa. Her var det en kjempestor brusflaske som vi tok gruppebilde foran. Brusen er L&P, og er New Zealands stolthet, ihvertfall Paeroas stolthet.

Senere p dagen, etter en god del kjring, kom vi frem til hostelet som var kreativt dekorert med kiwi malerier. Vi slappet litt av p rommet fr vi skulle bli plukket opp og kjrt til Black Water rafting. Black water vil si at det er grumsete vann, eller brunt vann, som man ikke kan se bunnen av. Jeg og Fredrik hadde meldt oss p Black Labyrinth som var omtrent en 2 timers-tur i hulene med glow worm som p norsk betyr gldemark om man oversetter det direkte.

Alle hadde p seg en vtdrakt som vi fikk streng beskjed om at man ikke skulle tisse i. Det var vist et problem de hadde, for vannet i hula er ganske kaldt.

Fr vi gikk inn i hula mtte vi finne oss en flyte-ring hver som passa til rumpa vr. Jeg tok en som var litt ekstra tjukk for jeg tenkte jeg kanskje flyt bedre med den. Det gjorde jeg, men det ble vanskeligere plaske med armene for lage fart - jeg l med andre ord bakerst i gruppa. Alle andre plaska forbi meg i en sprutende fart i det kalde vannet.

Inne i hula mtte vi vre veldig forsiktig, for noen steder var det veldig dype hull som vi ikke ville falle nedi. Jenta som var en av de to guidene vre demonstrerte hvor dypt det var. Hun var nedi det kalde vannet ganske lenge fr hun plutselig kom gapende opp for luft.

De fortalte oss mens vi var inne i hula, at det egentlig ikke er larvene som lyser, men bsjen deres. Med hennes egne ord var det "shiny shit"

Som en fin avslutning p dagen etter mange fine inntrykk, kjpte vi pizza p cafen p hostelet og leste litt i hver vr bok p senga fr vi la oss. Neste dag skulle vi forhpentligvis finne noe hobbiter i Hobbiton.

Tone-Mari

02.06.2015 kl.21:54

Wow s mye spennende dere opplever og fr se :) Blir like fasinert av lese alt dere fr oppleve :)

Hvor lenge skal dere vre i Australia?

03.06.2015 kl.01:45

Tone: Ja, det har vrt en helt hrlig opplevelse! Minner for livet! :D

Vi reiser hjemover 29. juni, s er hjemme 30. juni. Det er ikke lenge igjen n. Gleder meg utrolig masse til kommer hjem! :)

trnderfrue

03.06.2015 kl.11:45

s utrolig mange fine bilder :)

ha en fin dag vidre :

03.06.2015 kl.11:50

trnderfrue: Tusen takk! :) Du ogs :D

Lithanna

03.06.2015 kl.12:53

Aaaah fantatsisk- skulle gjerne tatt en slik selv! :D

03.06.2015 kl.12:57

Lithanna: Aldri si aldri! Kanskje du kan f litt inspirasjon til fremtidige bker ;) Utrolig fin natur rundt i New Zealand. Dersom du har tid og penger, anbefaler jeg en slik tur p det sterkeste!

Lithanna

03.06.2015 kl.12:59

Zew Zealand str p listen :)

Men blir Vegas i r, s Peru, s kanskje etter det ;)

03.06.2015 kl.13:02

Lithanna: S spennende! :D Jeg anbefaler ihvertfall Kiwi Experience som reisemiddel ;) S lenge du er tidlig nok ute i planleggingen din og booking av buss, kan du vre s lenge du vil p hvert sted ;)

silvermoon

04.06.2015 kl.19:31

h s gy!

sansogsamling

04.06.2015 kl.20:07

S fin blogg du har! Det ser ut som et paradis der p bildene dine. Takk for at du stakk innom bloggen min og kos deg der nede!

05.06.2015 kl.08:34

silvermoon: Ja, det var veldig gy! :)

sansogsamling: Takk :) Ja, New Zealand er nydelig! :) Takk! Ha en fin dag, og sommer! :D

RTCN

05.06.2015 kl.14:02

Det hrtes ut som en veldig spennende tur. Heldig du som er p utveksling. Kos deg masse :)

05.06.2015 kl.15:41

RTCN: Ja, jeg vil si jeg er utrolig heldig som fr denne opplevelsen. Det er kjempefint! Takk! :)

21, Nes i Akershus

Jeg er p utveksling i Australia, nrmere bestemt Brisbane. Her skal jeg bo i ett r mens jeg studerer ved UQ. Opprinnelig studerer jeg Energi og Milj ved NTNU i Trondheim.